Een SSL-certificaat wordt steeds belangrijker voor eigenaars van websites. Enerzijds schat Google deze sites hoger in waardoor ze dus makkelijker worden gevonden en bezocht. Anderzijds is het gebruik van de webpagina voor alle partijen gewoon veiliger. SSL is een tool die een veilige verbinding tussen de cliënt en de server via het beveiligde protocol HTTPS tot stand brengt en een perfecte manier om gevoelige informatie zoals contactgegevens en creditcardgegevens te beschermen. Zeker voor bedrijven, webwinkels of instanties waar gebruikers privégegevens achterlaten is zo’n beveiligingsprotocol dus geen overbodige luxe.

Met de evolutie van het internet nemen de oplossingen voor een betere bescherming van websites toe en dat geldt ook voor de creativiteit van cybercriminelen. De angst dat privégegevens in de verkeerde handen vallen, stijgt daarom ook aanzienlijk. Hoewel, zolang er door gebruikers geen gegevens worden achter gelaten, zal een website alleen de browsergeschiedenis bijhouden (bijvoorbeeld met cookies). Toch is het beter voorkomen dan genezen. Daarom is er SSL (Secure Sockets Layer) wat er voor zorgt dat er een veilige, versleutelde verbinding tussen een webserver en een internetbrowser tot stand komt. Alleen de server en de webbrowser zullen dan via deze verbinding met elkaar kunnen communiceren. Om zo’n connectie te krijgen is een SSL-certificaat nodig.

Gevoelige informatie beschermen

SSL-certificaten worden uitgegeven door een certificeringsinstantie waarna gegevens alleen nog worden gedeeld met het specifieke domein of de specifieke server. Die instantie moet vervolgens controleren of de persoon of organisatie die het certificaat aanvraagt in werkelijkheid de eigenaar van de site is, voordat ze het certificaat daadwerkelijk kunnen uitgeven. Vervolgens blijft alle complexiteit achter de schermen verborgen voor de eindgebruikers, die simpelweg van de voordelen kunnen genieten.

Voor de buitenwereld is een SSL-certificaat voornamelijk een beveiligingslabel, als het ware een indicatie dat een website betrouwbaar is en dat men zonder problemen gegevens kan achterlaten. Stel dat u op internet iets heeft gekocht met een kredietkaart via een onveilige verbinding. Dan is het voor mensen met minder goede bedoelingen niet moeilijk om uw betaalgegevens te onderscheppen. Vult u op een niet beveiligde website een contactformulier in met uw adres, telefoonnummer of zelfs nog gevoeligere informatie, dan kunnen ook hier cybercriminelen deze data relatief eenvoudig in beslag nemen. Met SSL zijn zowel de eigenaar als de gebruiker er zeker van dat die data ge-encrypt zijn en niet in verkeerde handen zullen vallen.

Groen slotje
Wie vaak op het internet surft komt helaas ook af en toe phishingsites tegen. Deze pagina’s gebieden voorzichtigheid want in werkelijkheid proberen zij alleen gegevens van gebruikers te ontfutselen. Bovendien worden cybercriminelen steeds slimmer en zijn zulke sites vaak een replica van een betrouwbare website of zien ze er althans erg professioneel uit. Hierdoor kunnen sommige bezoekers toch ten prooi vallen aan deze sites. Gelukkig sturen de meeste browsers waarschuwingen uit wanneer een gebruiker zich op een onbeveiligde website bevindt en kan men erger voorkomen. Mensen die gewaarschuwd worden zullen sneller geneigd zijn uit te kijken naar websites die wel een SSL-certificaat hebben omdat deze veilig zijn.
Internetgebruikers kunnen in hun browser deze veilige verbindingen herkennen aan het feit dat adressen voorafgegaan worden door https:// en er in de adresbalk een groen slot-icoontje voor de URL te zien is. Daarnaast zal in de meeste browsers ook de webeigenaar voor het adres groen oplichten zodat bezoekers meteen kunnen zien dat ze zich op een veilige website bevinden. Populaire webbrowsers als Google Chrome en Mozilla FireFox markeren websites immers automatisch als niet-veilig indien zij niet voorzien zijn van een HTTPS-verbinding. Iedereen die bezoekers wil aantrekken wil dit toch liever vermijden.

Meer traffic met SSL
De meest gebruikte zoekmachines vinden het ook erg belangrijk dat persoonlijke gegevens goed worden beschermd. Zo zal Google websites met een SSL-certificaat hoger op de ranking plaatsen dan websites die geen gebruik maken van een beveiligde verbinding. Niet alleen zal de website dan makkelijker worden gevonden, zo zal deze vervolgens ook meer traffic genereren. Met oog op SEO is een SSL-certificaat dus enorm belangrijk omdat een website zo een hogere positie in de zoekresultaten zal krijgen. Het gebruik van SSL verbetert dus ook automatisch de bekendheid en zichtbaarheid van een merk en verhoogt daarom ook de kansen op een hogere omzet.

Tegenwoordig ligt ook een groot deel van de reputatie van een bedrijf in haar website. Klanten moeten zich immers veilig voelen op die site. Zeker vanuit het oogpunt van een winkel is het verzekeren van het vertrouwen van diens klanten één van de belangrijkste stappen om een goed bedrijfsmodel op te zetten. Wanneer een website is ondertekend door een certificaat van een vertrouwde derde partij, zijn klanten zeker dat ze zich inderdaad op een geldige en vertrouwde site bevinden. Ze zullen zich minder zorgen maken over beveiligingsproblemen en zullen sneller websites bezoeken die beveiligd zijn met een SSL-certificaat.

Snellere verbinding
Het HTTP-protocol is al jaren een vaste waarde in de internetwereld, maar het wordt stilaan tijd dat alle webpagina’s een versnelling hoger gaan. Het HTTPS-protocol heeft nu eenmaal zoveel meer voordelen ten opzichte van het verouderde HTTP-protocol. Naast al die voordelen omtrent beveiliging en end-to-end encryptie, die op zich al belangrijk genoeg zijn, zal met HTTPS een website ook veel sneller worden geladen. Deze maakt namelijk gebruik van het HTTP/2-protocol dat is gebaseerd op het SPDY-protocol (Speedy), een grootse onderneming van Google dat als hoofddoel heeft websites sneller te laden. Dit nieuwe protocol heeft enkele jaren geleden zijn intrede gedaan en wordt sinds 2015 eveneens door alle populaire browsers ondersteund.

Doordat de SSL-certificaten intussen enigszins zijn ingeburgerd in de internetwereld, zijn er ook steeds meer certificeringsinstanties die ze mogen verdelen. Dit zorgt er niet alleen voor dat het voordeliger wordt, maar ook dat het eenvoudiger wordt om het te implementeren. De enige problemen die zich kunnen voordoen met SSL-certificaten zijn wanneer deze verlopen of wanneer de implementatie ervan niet correct gebeurd is. Het is daarom van belang dat abonnementen actief blijven en ervoor te zorgen dat het primaire domein voor de website bijgewerkt is om de https-versie te kunnen draaien.

Geen reden om geen SSL-certificaat te hebben
Met toenemende dreigingen van cyberaanvallen en gegevensdiefstallen, worden bedrijven ertoe aangezet om geavanceerdere beveiligingsmaatregelen te nemen. Een bijkomstig voordeel van SSL voor site-eigenaars is daarom het voorkomen van ongewenste afluisterpraktijken en modificatie op internetverkeer. Dit is met name waardevol voor e-commerce, e-mail, databasetoegang en externe toegang. Bovendien zorgt SSL voor de beveiliging van alle gegevens. Zelfs wanneer de oorzaak geen beveiligingsrisico is. De gebruikte codering betekent dat alles waarmee geknoeid is, onbruikbaar is. Besturingselementen in SSL voorkomen bovendien dat de gegevens op een later tijdstip opnieuw kunnen worden afgespeeld.

Kortom, de voordelen van het activeren van SSL-certificaten voor een bedrijf, webwinkel of eigenaars van persoonlijke websites zijn niet te overzien. Het is gewoon de volgende stap die online ondernemers die nog geen SSL-certificaat hebben, gewoon moeten zetten. Gezien hoe snel en gemakkelijk het is om zo’n certificaat te implementeren, is het zinloos om het onvermijdelijke uit te stellen. Er is uiteraard een kostenplaatje aan verbonden, maar die wegen niet op tegen de pluspunten. Er is eigenlijk geen enkele reden om geen SSL-certificaat te hebben.

Share This