Uw website is niet alleen een zeer belangrijk marketinginstrument, maar wellicht ook hét kanaal waarop u uw producten of diensten verkoopt. Voor een goede website moet u bijvoorbeeld aandacht besteden aan de techniek, de gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid, de inhoud en het design. Met een goede website voorkomt u dat uw potentiële klanten liever bij uw concurrent shoppen.
Het belang van eenvoudig navigeren
De gebruiksvriendelijkheid van een website is zeer belangrijk. Veel bezoekers komen namelijk via Google binnen op uw website omdat ze verwachten een antwoord op hun vraag te krijgen of te vinden waar ze naar op zoek zijn. Zien ze niet direct wat ze zoeken? Dan klikken ze zo weer weg om op een website onder dat van u te klikken en zo bent u een lead of een sale kwijt. Een website waarop lastig te navigeren is, zorgt direct voor een slechte ervaring. Er is tegenwoordig zoveel aanbod dat de klant gewoon ergens anders op zoek gaat naar een oplossing.
Snelle laadtijd
Net als de gebruiksvriendelijkheid van uw website is ook de laadtijd zeer belangrijk. Is uw website niet onmiddellijk geladen? Dan bent u daardoor waarschijnlijk al een groot aantal gebruikers verloren. De concentratieboog van mensen wordt steeds korter doordat er een overload aan informatie is en we zijn gewend dat alles direct werkt. Als uw website er een aantal seconden over doet om te laden haken er flink wat bezoekers af. Check dit regelmatig, zowel voor desktop als mobiel, en denk eraan om bijvoorbeeld alle afbeeldingen op uw website te verkleinen. Dit kan al een hoop schelen.
Website als verkoopkanaal
Voor steeds meer bedrijven is de website het belangrijkste verkoopkanaal. U wilt uw pagina’s optimaliseren voor iedere stap in de klantreis, veel testen en de techniek optimaliseren om ervoor te zorgen dat uw potentiële klant kan vinden wat hij of zij zoekt. Een analytics programma is hierbij onmisbaar.
Website als visitekaartje
Buiten verkopen en aanvragen om is een website ook het visitekaartje van uw bedrijf. Informatie over het bedrijf, een inkijkje in een portfolio en contactgegevens voor als de bezoeker graag met u in contact komt. Een goede website ondersteunt hierbij uw eigen professionaliteit. Daarnaast kunt u een website goed gebruiken om te laten zien wat anderen over u te zeggen hebben, of doorlinken naar andere platformen zoals bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn.