Wat zijn USP’s?

Als online of offline ondernemer is het definiëren van de Unique Selling Points van groot belang. Maar wat zijn USP’s eigenlijk en welke toegevoegde waarde hebben ze voor u én uw doelgroep? In dit artikel beschrijven we de waarde van USP’s en waarom deze zo belangrijk zijn voor uw onderneming. Zo kunt u zich op een gezonde én unieke manier onderscheiden van uw concurrentie.

USP is de afkorting voor Unique Selling Point. 

Een USP staat dus als het ware garant voor de unieke kenmerken van uw onderneming, dienstverlening of product. Het toepassen van USP’s is dus noodzakelijk als u zich wilt onderscheiden in uw niche of markt. Zo kan het zijn dat u beschikt over de beste persoonlijke service in uw vakgebied of bekendheid wilt creëren omdat uw product is voorzien van de best denkbare prijs-kwaliteitsverhouding.

Het doel van USP’s

Als online ondernemer is het van groot belang dat u zich onderscheidend kunt presenteren op de betreffende markt. U wilt immers dat uw doelgroep kiest voor uw product of dienst in plaats van de dienstverlening van de concurrent. Maar waarom zou een consument juist voor uw product of onderneming moeten kiezen? Om uw doelgroep dat duidelijk te kunnen maken is het inzetten van USP’s van groot belang. Enkele voorbeelden daarvan zijn:

  • de snelste levertijd van de regio
  • de enige officiële dealer in Nederland
  • de beste prijs-kwaliteitsverhouding
  • een persoonlijke klantenservice

Nog een belangrijk doel van een Unique Selling Point is het aanzetten tot het ondernemen van actie. Door het benoemen van de USP’s van uw onderneming, wordt de consument getriggerd in het ondernemen van actie. Dit kan zijn in de vorm van een informatieaanvraag, maar natuurlijk ook door het doen van een aankoop. Het toepassen van USP’s zorgt ervoor dat u zich op de juiste wijze kunt onderscheiden. Daardoor kan er gerichter worden geadverteerd, worden conversies in de hand gewerkt en kunt u tevens rekenen op herhalingsaankopen.

Share This