Google heeft aangegeven om voor 2022 third-party cookies te willen uitfaseren in Chrome. Dit heeft het techbedrijf kenbaar gemaakt. De maatregel is bedoeld om de privacy van internetgebruikers te verbeteren. Welke gevolgen heeft dit voor bedrijven en online marketeers? En zijn adverteerders nog wel gebonden aan third-party cookies?

Gevolgen voor bedrijven en marketeers

Het is nog niet helemaal duidelijk wat de gevolgen van het blokkeren van tracking cookies voor bedrijven en marketeers zal zijn. Google geeft aan dat ze dit zelf ook nog niet kunnen zeggen. Momenteel stellen tracking cookies ondernemers, bedrijven en marketeers in staat om cookies te plaatsen op externe websites en daarmee geld te verdienen. Door de cookies is het namelijk mogelijk om het surfgedrag van gebruikers te analyseren en vervolgens passende advertenties te tonen die zijn afgestemd op het surfgedrag. Deze manier van marketing is miljarden waard en voor veel personen is het prettig om advertenties te zien van producten of diensten waar ze ook wat aan hebben. Toch wordt de roep om meer privacy steeds sterker, waardoor Google besloten heeft om maatregelen te nemen.

First-party trackers

Safari en Firefox blokkeren third-party cookies standaard al langere tijd. Derde partijen kunnen daardoor geen cookies meer bij gebruikers van deze browsers plaatsen. Verschillende tracking bedrijven hebben hier ondertussen al een andere oplossing voor gevonden. Een first-party tracker werkt door als bedrijf een website te vragen om een subdomein aan te maken. Dit subdomein verwijst naar het domein van de tracker of adverteerder. Het subdomein valt in de context van het domein dat de webgebruiker bezoekt. Hierdoor worden de cookies van het subdomein gewoon geaccepteerd door de browser, terwijl het in theorie gaat om de cookies van een derde partij. Deze werkwijze vermomt third-party tracking cookies als het ware als first-party trackers.

Eind 2020 eerste proef

Google stelt in de aankondiging dat het bedrijf niet alleen de maatregel kan doorvoeren maar dat het zaak is dat het gehele ecosysteem van adverteerders zich met de verandering moet bezighouden. Google laat weten dat het eind dit jaar al van plan is om de eerste proef uit te voeren. Hoe deze proef er uit gaat zien en welke stappen er genomen worden in de totale uitfasering is op dit moment nog niet bekend. Voor ondernemers heeft Google voorgestelde standaarden en technologieën verzameld, de Sandbox-ideeën. Deze moeten ondernemers helpen om geld te blijven verdienen in een omgeving met minder third-party cookies.

Hoe kan ik u helpen?