Instagram maakt een grote groei door. In 2020 zijn er 5,6 miljoen Nederlanders die gebruik maken van Instagram. Ten opzichte van 2019 zijn dat er 0,7 miljoen, oftewel 14%, meer. Voor bedrijven zitten hier dan ook mooie kansen. Wij geven u 3 tips voor het optimaliseren van uw Instagram-account.
Duidelijke inrichting van uw profiel
Met de tekst in uw profiel laat u mensen zien waar uw Instagram over gaat en waarom ze u moeten volgen. Neem in de omschrijving op wat het precies is dat u doet: of u nu dieet-repen verkoopt of online coaching aanbiedt als dienst. Voeg daaronder uw website toe zodat bezoekers op uw profiel direct naar uw producten of diensten kunnen kijken. Bent u actief op een vaste locatie? Voeg deze toe zodat uw pagina ontdekt kan worden op het moment dat gebruikers op een bepaalde plaats zoeken.
Bedrijfsprofiel
Schakel over naar een bedrijfsprofiel als u Instagram zakelijk gebruikt. Dit is gratis en biedt meer inzicht in statistieken dan een persoonlijk profiel. Zo krijgt u inzicht in de prestaties van uw berichten, ziet u waar uw volgers vandaan komen, welke leeftijd ze hebben, wanneer ze online zijn en bekijkt u de prestaties van eventuele advertenties. Met een bedrijfsprofiel is het mogelijk om een contact-knop aan uw profiel toe te voegen met een routebeschrijving, telefoonnummer en e-mailadres. Zo weten Instagram gebruikers uw bedrijf eenvoudig te vinden.
Wees actief en betrokken
Om zoveel mogelijk mensen te bereiken moet u actief zijn op Instagram. Bepaal een strategie en zorg ervoor dat u voldoende tijd hebt om regelmatig te posten. Uw activiteit bepaalt namelijk de positie van uw pagina in het algoritme en daarmee ook de betrokkenheid van uw volgers. Het liefst post u dagelijks, maar als dit niet haalbaar is kunt u er ook voor kiezen om dit wekelijks te doen met bijvoorbeeld drie keer per week een Insta-story. Niet alleen is uw Insta-feed daardoor altijd relevant, maar ook laat u nieuwe bezoekers en volgers zien dat uw bedrijf echt leeft en dus de moeite waard is om te blijven volgen. Maak het uzelf makkelijk door uw posts voor een periode vooruit in te plannen en automatisch te laten posten. Hierdoor kunt u de focus verleggen naar spontane berichten, het bijhouden van uw stories en het reageren op comments en likes van uw volgers.