Dat bedrijven al langer samenwerken met online influencers is een feit. Waar het twintig jaar geleden nog ondenkbaar was dat particulieren de marketing voor grote bedrijven zouden voeren, is dat vandaag de dag met influencer marketing heel gewoon. Maar influencer marketing is wel aan het veranderen. In dit artikel leest u hoe influencer marketing zowel groter, als kleiner wordt.
De voorkeur voor kleinere influencers
Waar het voorheen vanzelfsprekend was dat de influencers met de meeste volgers de meeste opdrachten kregen, is dit vandaag de dag toch anders. Bedrijven verkiezen namelijk steeds vaker de kleinere influencers en laten de influencers met honderdduizenden tot miljoenen volgers voor wat het is. Waarom deze verschuiving? Vandaag de dag is authenticiteit belangrijker dan het aantal volgers. Een bedrijf die fietsen verkoopt, kan bijvoorbeeld beter een influencer die over de fietswereld post gebruiken met tienduizend volgers, dan een grote beauty influencer met miljoenen volgers. De connectie tussen het merk en de influencer is een stuk relevanter voor de resultaten.
Dichter bij de volgers
Het aantal volgers is veelal minder belangrijk dat de engagement van de online pagina. De engagement is het oprechte contact op de social media pagina. Het bereik van grotere accounts is dan wel groter, maar de connectie tussen de volgers en de influencer kan beperkter zijn. Kleinere accounts staan vaak een stuk dichter bij hun volgers. Hierdoor is de invloed die zij uitoefenen op de volgers ook een stuk groter. Het kan daarom effectiever zijn om kleinere influencers in te schakelen voor uw product of merk.
Affiniteit met het product
Hoe pakt u als bedrijf dan het vinden van een goede influencer aan? Het belangrijkste is dat de influencer affiniteit heeft met uw product. Er bestaan vaak niches van producten of diensten. De kans is groot dat er een aparte markt is voor uw product. Door een influencer te kiezen die affiniteit heeft met uw product, is de kans groot dat de volgers dit ook hebben. Zo kunt u veel specifieker targeten naar uw doelgroep.
Financiële voordelen
Als bedrijf zijn er ook veel financiële voordelen als het gaat om het vinden van een kleinere influencer. Grotere accounts zullen vaste prijzen hanteren en de vraagprijs van een gesponsorde post kan hoog oplopen. Kleinere accounts moeten zich nog bewijzen en zullen minder hoge prijzen kunnen vragen voor samenwerkingen. Het kan dus een stuk voordeliger zijn om een aantal kleine influencers te sponsoren, dan één grote influencer.
Volg de trend op het gebied van influencer marketing in 2020 en kies voor de kleinere influencer. Zoek een influencer met affiniteit met uw product en een hoge engagement met de volgers. Zo kunt u veel gerichter marketen op uw ideale doelgroep.