Home - Blog - Single Post

9 Tips om je contentkalender optimaal in te zetten

Vind je het lastig om je social media op de beste manier in te zetten? Geloof jij dat je effectief social media kan inzetten voor je bedrijf? Dan is een contentkalender perfect voor jou. Niet alleen kan je een contentkalender inzetten voor je social media, maar ook voor al je andere marketingactiviteiten. Zo werk je overzichtelijk en structureel. Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. In de kalender geef je aan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert en maakt, en wie er verantwoordelijk voor is.

 

Maar wat zijn nu eigenlijk de echte voordelen van zo’n contentkalender?

 

Uniek content is belangrijk om online succesvol te zijn. In je branche zijn er genoeg bedrijven die online content genereren. Bij het opstellen van een lijst met onderwerpen voor je content moet je hier rekening mee houden. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om dieper op onderwerpen in te gaan dan je concurrentie, om video of audio in plaats van alleen tekst te gebruiken of om je te onderscheiden met een eigen toon. Het opstellen van een kalender voor uw online content vereist zodoende het nodige werk, maar dit betaalt zich vanzelf terug in een groter online succes.

Een contentkalender leert je plannen
De planning moet een schema zijn die de weg aangeeft die je wilt volgen.

Organiseer je content voor belangrijke events
Pas je planning aan door rekening te houden met belangrijke events of data. Werk rond deze belangrijke events zodat je kan inspelen op het ‘moment’. Denk hierbij aan feestdagen, themadagen etc.

Consistentie
Een contentkalender geeft je een goed overzicht van het totaalplaatje. Als bedrijf is het belangrijk dat je consistent communiceert. Een consistente stijl wekt vertrouwen op bij de klant.

Een contentkalender helpt bij het verzamelen van ideeën
Verzamel en bedenk ideeën door gebruik te maken van een contentkalender.

Vooruit werken
Het ene moment zul je het drukker hebben dan het andere moment. Een contentkalender scheelt tijd, want je kunt meerdere dingen achter elkaar doen en vooruit werken.

Verhoging van de kwaliteit
Een contentkalender verhoogt de kwaliteit van je content.

Naar deadlines toe werken gaat altijd net iets beter
Stel deadlines in via de contentkalender en werk naar deze deadlines toe.

 

Hieronder 9 tips om je contentkalender optimaal in te zetten:

 

1. Bepaal je doelgroep
Afhankelijk van je doelgroep zijn sommige feest- en inhaakdagen geschikter dan andere..
2. Bepaal je kernboodschap
Je kernboodschap geeft het bestaansrecht van je bedrijf weer. De feest- en inhaakdagen die je in je contentkalender gebruikt, moeten aansluiten bij je kernboodschap.
3. Hoe zorg je voor een klik?
Je moet ervoor zorgen dat je content met je doelgroep connect. Daarom is het belangrijk om enkele belangrijke vragen te beantwoorden. Hoe stel je de gebruiker centraal, zodat hij betrokken raakt bij je publicaties? Wat voor soorten content moet je creëren? Via welke kanalen moet je die content publiceren? Ga je alleen schrijven of bijvoorbeeld ook video maken? En welk soort taalgebruik past bij jouw doelgroep?
4. Stel vast wie verantwoordelijk wordt
Als je een eenmanszaak hebt is het eenvoudig: jij bent verantwoordelijk. In een groter team zul je echter één of meerdere personen moeten aanwijzen die de verantwoordelijkheid voor het maken, updaten en uitvoeren van de contentkalender op zich nemen.
5. Bepaal waarover je content wil creëren
Ga dieper in op je content. Bij tip 3 heb je de vraag, ‘wat voor content moet ik maken’, al beantwoordt. Probeer een paar concrete titels voor te stellen voor blogs voor op je website. Bedenkt een paar titels voor filmpjes die je op YouTube wil plaatsen. Als je doet alsof je al concreet iets gaat schrijven, krijg je een scherper beeld van de content die in de kalender kan worden opgenomen. Bovendien zijn deze specifieke voorbeelden handig voor je collega’s die met het plan aan de slag gaan.
6. Maak de contentkalender
Maak het nog concreter. Open een Excel-document en zet in de kolommen de weken of de maanden van het jaar en plaats in de rijen de volgende factoren onder elkaar:

  • Onderwerp
  • Doel
  • Kanaal
  • Contenttype
  • Verantwoordelijke

Natuurlijk hou je rekening met de actualiteit van de desbetreffende maand of week: dat is waarvoor we de bovenstaande lijst met feest- en inhaakdagen hebben. Maar ook branchespecifieke beurzen of interne productlanceringen zijn uitstekende inhakers.
7. Garandeer flexibiliteit
Het hebben van een contentkalender is goed, maar je wil flexibel blijven voor onverwachte actuele ontwikkelingen. Sta jezelf dus toe om in je contentplan van de kalender af te wijken. Bewaar het onderwerp dat in de kalender stond gewoon voor een andere keer en grijp de actualiteit.
8. Geef je content ambities een langetermijnfocus
Blogartikelen en social mediaberichten hebben de neiging om te verouderen. Als er regelmatig door jouw team naar bestaande content wordt gekeken, kun je waar nodig nieuwe informatie toevoegen.
9. Meten
Je moet het resultaat van je content kunnen meten om te weten of de investering van tijd en materialen de moeite waard is. Google Analytics is je trouwste kameraad. Je voert de doelen uit de kalender in Analytics in zodat je kunt zien met welke content je welk resultaat bereikt. Je kunt bijvoorbeeld analyseren hoeveel mensen het contactformulier op je website hebben ingevuld nadat ze je blogartikel of social media bericht hebben gezien. Of als je een webwinkel hebt kun je zien hoeveel omzet er is geboekt. Op de social media kun je zien hoeveel keer een update geliked of gedeeld wordt.

Gebruik deze tool om mensen te motiveren, streef naar het halen van de deadlines en zorg voor een gevoel van voldoening. Het bedenken van content en acties is niet voor iedereen makkelijk. Hopelijk kom jij met deze tips al een heel stuk vooruit om je social media goed in te zetten voor je doelgroep.

Wij helpen je graag met het ontwikkelen van een contentkalender waar je zelfstandig of samen met ons aan gaat werken. Met advies en ondersteuning kunnen wij je helpen bij alle onderdelen van uw content strategie. Interesse? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor je, op maat gemaakte, contentkalender te bespreken.

Bron: frankwatching

Facebook
Twitter
LinkedIn

Post Related