Home - Blog - Single Post

6 Online marketing trends in 2022

Wij trappen vandaag af met de trends van 2022 die we gaan zien in de online marketingwereld. We houden je graag op de hoogte over de online marketing trends 2022 die je te wachten staan. Zowel in Google als op Social Media zien we interessante ontwikkelingen die we je niet willen onthouden.

In de afgelopen twee jaar is het internetgebruik enorm gegroeid. We kunnen al niet zonder het internet en zijn op het werk en thuis afhankelijk van de wifiverbinding. En sinds we genoodzaakt waren thuis te werken en we ’s avonds de deur niet uit konden, is hier nog een schepje bovenop gekomen. Alles doen we online: het lezen van kranten, het kijken van films, het bestellen van eten en natuurlijk winkelen. Daar spelen we als online marketeers elke dag weer op in, zodat we tegemoetkomen aan de behoeften van internetgebruikers en tegelijk reageren op het gedrag dat zich online laat zien. Met de online marketing trends van 2022 weet je wat internetbezoekers willen, wat je moet doen om hen te bereiken en hoe je uitblinkt met je online marketing.

De klantenreis met journey orchestration

Klantervaring is belangrijk. Dus wil je het in 2022 goed aanpakken, dan moet je zorgen dat mensen je benaderen vanwege positieve klantenervaringen. Vroeger stond het merk centraal en waren mensen in hun zoektocht gericht op de kwaliteit hiervan. Nu verschuift het meer naar de beleving die mensen hebben met je bedrijf. Door reviews te verzamelen van bestaande klanten, geef je een transparant en een positief beeld af aan mensen die zoeken naar je producten of diensten. En om nog beter in te spelen op die klantervaring en te achterhalen welk aspect mensen verbindt aan je product, zet je journey orchestration in, de eerste trend die in 2022 de online marketing leidt. Je gaat op onderzoek uit naar de behoeften die mensen hebben wanneer ze op je platform terechtkomen, door persoonlijk contact met je klant op te nemen en met verdiepende vragen te achterhalen wat zijn of haar motivatie is om bij je een product of dienst af te nemen.

Op onze beurt willen wij ons aan de klant verbinden en onze loyaliteit naar de buitenwereld tonen. Door je simpelweg op de klant te richten, verhoog je de kwaliteit en betrouwbaarheid van je bedrijf.

Augmented reality

Waar moesten we heen zonder technologie? Want met de techniek van augmented reality dient een tweede online marketing trend van 2022 zich aan. Het is een methode om objecten met je telefoon te visualiseren in de ruimte waar je je bevindt. Mensen die op zoek zijn naar een nieuw meubelstuk, kunnen de complete woonkamer zogenaamd inrichten en precies kijken hoe de kleuren en afmetingen van die ene bank passen in de ruimte.

Waar mensen hun aankopen tegenwoordig veelal online doen, spelen we met deze trend in op de gemakken waar de klant behoefte aan heeft. 

Dus zie jij al voor je hoe mensen producten uit je webshop selecteren en met augmented reality zien hoe ze het product kunnen gebruiken.

Niet alleen in je webshop, ook op Social Media wordt met de opkomst van filters de trend in stand gehouden. De filters breiden zich steeds meer uit in mogelijkheden en met je bedrijf kun je daar goed gebruik van maken. De engagement met je klantenkring wordt groter, doordat je op een laagdrempelige manier de verbinding met hen legt. En met augmented reality geef je ze de optie om via Social Media jouw producten uit te proberen.

Toestemming vragen met permission marketing

In de afgelopen jaren zijn we getuige geweest van de veranderingen in het privacybeleid. Voorheen werden mensen overspoeld door advertenties gerelateerd aan hun voorgaande acties op het internet. Net een online broekencollectie bekeken? Dan verschenen de eerste broekenadvertenties al op de volgende website. Met de nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot de privacy van internetgebruikers, is het nu zaak bezoekers om toestemming te vragen voordat je gaat adverteren. In de online marketing van 2022 verschuift de marketing naar een permission marketing, zodat je gerichter je potentiële klanten benadert. 

Marketing operations voor een geautomatiseerde strategie

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en ze blijven je verrassen. Om ze bij te kunnen benen en je werkzaamheden efficiënter in te richten, zet je deze online marketing trend in 2022 in. Met marketing operations analyseer je je huidige marketingstrategieën en bepaal je op welke vlakken je winst kunt boeken. Wil je een tekst schrijven, dan kun je de woorden op papier krijgen door ze uit te spreken. Het leuke hiervan is dat je dan letterlijk een heel sprekend artikel krijgt dat is opgebouwd uit natuurlijk lopende zinnen. Moet je je wel afzonderen van collega’s, zodat alleen jouw spraak wordt gedicteerd.

Maak je Google Advertenties niet te ingewikkeld

Een trend die in 2022 in zoekmachine adverteren de leidraad gaat zijn: simpel. Je kunt meer en meer vertrouwen op de adviezen van Google en de advertenties die je hebt ontworpen, worden op basis van het algoritme automatisch én optimaal aan de bezoeker getoond.

Voorheen werden Google advertenties samengesteld met voor ieder zoekwoord een aparte advertentiegroep. Nu verschuift de focus naar de intentie van degene die zoekt. Hoe zorg jij ervoor dat je hem naar een specifieke webpagina stuurt? Met hulp van Googles algoritme en door zoekwoorden te bundelen in één advertentie, maak je het voor jezelf in 2022 een stuk eenvoudiger.

Plaatsen van content

De laatste, maar niet de minste, trend van 2022 is het plaatsen van content. Want daar kunnen we als internetgebruikers geen genoeg van krijgen. We nemen graag alles op wat aan ons wordt gepresenteerd in de vorm van online teksten, video’s en foto’s. Dus je bedrijf wil je met de beste content aan het publiek tonen.

Korte video’s
Korte filmpjes houden je bezoekers vast. Geef je ze een korte en pakkende inkijk in je bedrijf, dan ben je al met één druk op de knop zichtbaar op de telefoons van menig kijker. Zowel op Social Media als op je eigen platform kun je short form video’s plaatsen om de betrokkenheid met je bezoekers te vergroten.

Korte audio
En het blijft niet bij video’s. In het afgelopen jaar hebben we al gezien dat audiofragmenten erg in trek zijn bij het online publiek. Als je het goed aanpakt, kun je hier effectief gebruik van maken. Een herkenbaar geluid dat gekoppeld wordt aan jouw merk, waardoor mensen gelijk aan je bedrijf worden herinnerd bij het horen van het geluid.

Live op Social Media
Met live content op Social Media kun je inzetten op storytelling om je kijkers mee te nemen in je bedrijf. Anders dan met van tevoren opgenomen filmpjes, krijgen mensen die inschakelen op de live sessie een totaal ander beleving. Ze zijn ter plekke getuige van wat je laat zien en door over en weer te reageren, wordt de betrokkenheid met je volgers aanzienlijk vergroot.

Contentrecycling
Heb je content in de vorm van teksten gemaakt, dan kun je die eenvoudig recyclen. Door een tekst met behoud van de inhoud in een andere vorm te gieten, kun je de content verspreiden over meerdere platforms, passend bij de doelgroep.

Kortom, het gaat een belovend jaar worden op het gebied van online marketing trends. Naar welke online marketing trends kijk jij uit? Wij bij Real Gen helpen je graag om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen

Facebook
Twitter
LinkedIn

Post Related