Elk jaar komen er weer nieuwe trends op het gebied van marketing en communicatie. Wij hebben 10 tips uitgeschreven wat het jaar 2022 op het gebied van webdesign zal brengen.
1. Bold border style
Al een tijdje is er een minimalistische stijl op komst. De botte en zwarte border zijn hierin het meest herkenbare. Ze kaderen invoervelden, tekstblokken en kleurvlakken en ze dividen paginaonderdelen. De zwarte lijnen gaan vaak samen met simpele fonts, pasteltintjes, dots en lijnillustraties. Het stijltje komt uit de hoek van brutal design en is een tijd geleden al omarmd door de cultuursector. Je trof het aan bij musea en poppodia. De hoek van educatie en wetenschap pakt de trend op. En we spotten het nu zelfs bij grote retailers. Dit wordt in 2022 op het gebied van webdesign trends heel populair.
2. Fonts: warme gloed blijft
Nostalgische fonts waren er al en blijven nog wel even. Als tegenhanger van zakelijk schreefloos gezette corona-waarschuwingen, vermoeide vacatureteksten en hoge energierekeningen hebben we ze hard nodig. Voor campagnes, events of andere tijdelijke communicatie-uitingen kiest men voor meer warmte. Die warmte komt van vroeger.
3. QR-code
Niemand had kunnen voorspellen dat het ooit nog wat zou worden met de QR-code. De QR-code is ineens ontploft. Je ziet hem overal. Superhandig om van offline naar online te gaan, voor een check, om te betalen en voor routing over meerdere devices. We komen hem zelfs tegen als hip stijlelement. Dit alles maakt dat we een grote toekomst zien voor QR.
4. Kleur in 2022: De kust
We doen een rondje langs de kleurpaletten der aarde. In deze rare tijden zoeken we rust en ruimte. Het kleurpalet voor 2022 is dat van een stevige frisse wandeling langs de kust: strand, zee, duinen, wolken en een vliegende meeuw.
PPG, het moederbedrijf van Histor, komt met kleuren als Oyster Shell, Olive Sprig en Winter’s Breath. Flexa wijst de kleur Bright Skies, een frisse lucht, aan als dé kleur voor 2022.
5. Volle bak breedte
Editorial webdesign vinden we al jaren cool. Waar eerder slechts specials als event-, landing- en campagne-pages opgemaakt werden als glossy magazine, zien we nu hele platforms en corporate websites zich uitstrekken over de volle breedte van elk scherm. Teksten en plaatjes schalen mee.
6. Video
Een video zegt meer dan 1000 woorden. Natuurlijk dan logisch dat veel organisaties kiezen voor een full-screen video op de homepage. De beste voorbeelden zetten reeks ultra-korte shots achter elkaar. Beelden van producten, van mensen, associatief beeld dat de markt duidt. Dynamisch, veelkleurig en in ontwikkeling. Een duidelijke storyline is taboe. En audio is al helemaal uit den boze. Het begrip hero-video wordt gebruikt bovenaan een landing page of homepage. Dat beeld draagt in z’n ééntje het verhaal. Als held draagt het de hele verbeelding van propositie en brandimago.
Mooie voorbeelden vind je bij Ferrari, Twinkly, Big Green Egg en VanMoof.
Live video heeft het afgelopen jaar al een enorme vlucht genomen, en mijn verwachting is dat livestreamen komend jaar zal exploderen. We kennen allemaal wel de toffe livestreams op YouTube, LinkedIn en Instagram. Meestal een kennisoverdracht of entertainment met een stuk interactie. In 2022 zal die interactie nog een stapje verder gaan. Ik denk dat we komend jaar ook zullen gaan shoppen via livestreams. In China is dit al een gebruikelijke manier van shoppen: dus tijdens een livestream vragen stellen over producten en vanuit de stream op de ‘koop’-knop drukken.
7. Responsive logo’s
Elke website past zich vandaag de dag netjes aan aan het scherm waarmee hij bekeken wordt. Op grotere schermen is er zat ruimte voor een header met vette menu-knoppen, een full-width hero-image, zoekbalk en logo met tagline. Maar op mobile screens wordt dat proppen. Er moeten dus dingen weggelaten worden. Om gebruikers mobiel van dienst te zijn, doe je er goed aan om vooral de functionele zaken plezierig vorm te geven.
Wehkamp, Kwantum, Monsterboard, Frankwatching en Marktplaats hebben hun platforms voorzien van een responsive logo.
8. Het Ruitje
In de webdesign trends van 2022 komt de ruit weer terug, maar wel in ultra light. Zoals de ruitjes in ons wiskundeschrift van vroeger. De x-as snijdt y-as, soms met rotatie van 45°. Ruitjes als versiering van een kleurvlak, maar vaker alsof de designer het grid heeft laten staan.
9. Fluor
Over de gehele lijn zie we rust, regelmaat en verlangen naar vroeger. Maar in design gericht op jongere doelgroepen zien we iets totaal anders: hier viert uitdagende design trends. Pas met fluor en schokkerige animaties is het pas echt een go.
10. Identieke homepages
Ineens ging het ons opvallen. Steeds meer homepages zien er precies het hetzelfde uit: links titel, tekstje en knop, rechts een afbeelding. Standaard indeling en standaard font. Het lijkt wel of er steeds precies hetzelfde template wordt gebruikt. Dit is een trend die we het liefst achterlaten in 2021. Let maar op de op elkaar lijkende homepages van a.s.r., Zorg en Zekerheid, Nivea en IJsselland Ziekenhuis.
Webdesign trends
Gezien de algemene voorkeur voor rust, ruimte en regelmaat gaat het helemaal goed komen in het nieuwe jaar. We houden het minimalistisch, passen ons aan alle schermen aan en warmen ons aan vroeger. Wat we dus vooral zien is dat bestaande webdesign trends terugkeren in een verbeterd jasje. Dit zorgt voor veel mogelijkheden, maar ook leuke uitdagingen. Wij hopen in de toekomst meer bedrijven te helpen om mooie en creatieve websites online te zetten.
Bron: frankwatching