Home - Blog - Single Post

10 marketing tips voor startende ondernemers

Er komt veel kijken bij het opzetten van een nieuw bedrijf en het bereiken van potentiële klanten kan best een uitdaging zijn. In deze blog post gaan we het hebben over hoe je start-up zo veel mogelijk mensen kan bereiken door middel van marketing tips. Omdat startende ondernemers vaak een beperkt budget hebben, hebben we 10 tips voor gratis of low budget marketing.

Twijfel je hoe jij je product of dienst in de markt moet zetten? Hier heb je in de meeste gevallen een minder groot budget voor nodig dan dat je misschien denkt. Hieronder een aantal marketing tips! 

1. (Do­mein)naam & merk

Houdt het simpel. Doe niet te ingewikkeld en ga voor een bedrijfsnaam die verwijst naar je bedrijf, product of activiteit. Zorg bij het kiezen van een merknaam dat de beschikbaarheid van een domeinnaam makkelijk te onthouden en eenvoudig te spellen is.

2. Lo­go

Zodra je domeinnaam is vastgelegd en de url in bezit is, moet je gaan nadenken over een logo. Sommige ontwerpers zullen je meerdere opties voorschotelen, waaruit je zelf de beste variant kiest. Logo’s zijn een identificatiepunt; ze zijn het symbool dat klanten gebruiken om je merk te herkennen. Ideaal gezien wil je dat mensen je logo direct verbinden met de herinnering aan wat je bedrijf doet en hoe het ze hun laat voelen. Omdat een goed logo een visueel, esthetisch aantrekkelijk element is, roept het een positieve herinnering op aan je merk dat misschien niet enkel de naam van je bedrijf is.

3. So­ci­al me­dia

De opkomst van de online social media kanalen geeft bedrijven een platform om gratis reclame te maken en een community op te bouwen. Denk hierbij aan het gebruik van LinkedIn, Facebook, Instagram of andere websites. Door regelmatig berichten te plaatsen kun je potentiële klanten attenderen op nieuwe producten, verwijzen naar blogs op je website of een poll beginnen. Het is hierbij belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen en reactief te zijn. Dit is een van de meest goedkope manieren voor marketing, het kost namelijk alleen maar tijd om een account te beheren. Als zo’n account eenmaal is opgezet kun je er nog veel meer mee. Aanwezigheid op social media is daarom belangrijk. Via tags, infographics en (visuele) boodschappen kun je de juiste mensen bereiken.

4. Pre­sen­ta­ties

Door te spreken op conferenties kom je niet alleen binnen op ondernemersevents. Ook netwerken wordt op deze manier makkelijker, omdat mensen je eerder zullen benaderen. Zorg ervoor dat je met naam op de homepage van de des betreffende beurs komt te staan. En zorg voor een goede pitch, zodat die bij je publiek blijft hangen.

5. Per­so­nal bran­ding

Mensen als merk neerzetten kan helpen om start-ups snel onder de aandacht te brengen als een verzameling van mensen met kleur en visie. Een Personal Brand vertelt wie je bent en wat je (anders) doet en beïnvloedt daarmee hoe anderen over je denken. Met Personal Branding kunnen professionals zich onderscheiden in de markt en daarmee concurrentievoordeel behalen.

6. Star­ters­bij­een­kom­sten

Bijeenkomsten voor startende ondernemers maken het mogelijk om onderling kennis te delen, producten te pitchen en investeerders te vinden.

7. Crowds­our­cing

Loof een prijs uit voor het beste idee, het beste advies of mooiste ontwerp. Gebruik de kracht van de massa om je plannen of businessmodel te verbeteren. Crowdsourcing zal niet alleen de naamsbekendheid vergroten, ook je imago kun je hierdoor verhogen.

8. Re­fe­ren­ties

De beste reclame voor je bedrijf zijn de recensies van personen die al een product of dienst bij je hebben gekocht. Vraag daarom aan elke klant om een korte recensie achter te laten. Om de motivatie te verhogen kun je diegene die een recensie voor je schrijven kans laten maken op het winnen van een product of dienst. Je kunt namelijk zelf wel zeggen dat je bedrijf goed is, maar het is veel geloofwaardiger en professioneler dan andere mensen dit zeggen. Er wordt zelfs actief naar gezocht en is dus een absolute musthave voor bedrijven en dé manier om je te onderscheiden van je concurrenten. Niets maakt meer indruk op klanten dan het zien van anderen die tevreden zijn over je product of dienst. Als jij een klant in de schijnwerpers kunt zetten, snel doen! Geef hem of haar een plek op de homepage van je website en post dit op social media.

9. Con­tent­mar­ke­ting

Het publiceren van relevante artikelen, nieuws, video’s of infographics kan in je voordeel werken. Contentmarketing is over het algemeen een prima manier om te laten zien dat jij verstand van zaken hebt. Ook verwijzen naar andere nieuws- en informatiebronnen zal je deskundigheid onderstrepen. Contentmarketing kan een grote bijdrage leveren aan de vindbaarheid van je website door zoekmachines. Veel zoekopdrachten in Google zijn informatievragen. Wanneer jij met je blog of artikel een antwoord kan geven op zo’n vraag, zal Google je content hoog in de zoekresultaten plaatsen. Dit betekent meer verkeer naar je website.

10. We­binars

Een andere manier om een merk te bouwen en je expertise te promoten, is het organiseren van webinars. Doe dit bij voorkeur in samenwerking met een toonaangevende speler in je branche. Dit kan een expert zijn, partner, klant of een belangrijke werknemer. Buiten het feit dat het vrij eenvoudig en (tot op zekere hoogte) gratis is, kan een webinar je een hoeveelheid leads opleveren. Met webinars warm je potentiële klanten op. Je wijst geïnteresseerden op je product of dienst en laat zien dat je een expert bent.

Gewoon doen!

Het belangrijkste dat je moet onthouden in online marketing is: gewoon doen! Je kunt beter gewoon aan de gang gaan met je webshop of website en proberen van je fouten te leren, zonder bij alles continu te lang stil te staan. Heb je het gevoel dat je de juiste markt hebt gevonden en sta je achter je product, dan kun je vervolgens proberen om meer markten te gaan bereiken. Hopelijk hebben jullie wat gehad aan onze marketing tips! Heb je hulp nodig bij je seo strategie? Wij kunnen je daar bij helpen! Lees het verder op onze website.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Post Related